Camp Figtree

6 augustus 2019 - Western District, Zuid-Afrika

Hier wakker worden is wel echt een cadeau. Vanochtend hoorde ik iemand de trap afkomen, richting de tent. Er was een grote thermosfles met heet water neergezet, zodat we thee konden maken.

Lekker een kopje thee gezet en toen we de gordijnen openden, zagen we de zon achter de bergen opkomen. Ongelooflijk mooi!

We hadden vandaag geen haast, want we hoefden pas om 13.30 weg voor de safari. Rustig aan naar het ontbijt. Dit keer was het ook weer fenomenaal. We kregen eggs benedict, op een zelfgemaakt rösti rondje, met een plakje bacon, avocado en Hollandaise saus man man man, smikkelen!!

Na het ontbijt scheen de zon al volop. Achter het zwembad heb je een trap naar beneden. Je komt dan uit op een soort verborgen terrasje. Eindelijk was het tijd om mijn Linda’s uit het folie te halen 😂. Allebei een loungebank en een uurtje liggen lezen, daarna zijn we verkast naar ons eigen terrassie om daar ook nog even te lezen.

Inmiddels werd de lunch voor ons klaargemaakt. We kregen een flatbread met avocado, bacon, cheddar en feta en uiteraard een heerlijk glas rosé. Buikjes vol en op naar onze tweede safari trip. Dit is een trip, die niet bij het hotel hoort. Het is van een private game reserve. We gingen voor de tooth en claw safari, omdat het enige dat nog ontbrak aan ons lijstje: de mannetjes leeuw, hier goed te spotten was.

De lodge waar we zitten is niet groot en zelfs hier hoog in de bergen, zijn de Nederlanders weer in de meerderheid. Onze ranger vroeg ons ook uit een grapje “zijn er nu nog wel mensen in Nederland?” 😂😂

Helaas was er een stel bij, waar niemand mee

klikte. Zowel het personeel als de gasten niet. Drie keer raden, wie er een uur een transfer hadden met deze gasten.... juist ja: wij!

Aangekomen bij Schotia game reserve, kregen we onze ranger, Edward, toegewezen. Hij zei: “Mijn doel is jullie zo dicht mogelijk bij de dieren te krijgen”. Daar heeft hij geen woord aan gelogen. We waren nog geen 10 minuten onderweg en toen zagen we drie mannetjes olifanten drinken. We reden er rustig naartoe en inderdaad ik vond dat wel al echt heel dichtbij waren. Voor Edward was dit kennelijk nog niet genoeg, we reden nog een metertje verder. De olifanten kwamen ook in beweging en liepen in onze richting. Twee sloegen er rechts af, maar de grootste sloeg links af en liep rakelings langs de jeep (zie filmpje). Ik scheet in mijn broek, dacht echt OMG die klapt straks die jeep om 😂. Ons tochtje werd verder vervolgd. We zagen de witte neushoorns (de zwarte hadden we al gezien). De witte neushoorns zijn bedreigd. Stropers krijgen veel geld voor de hoorns op de zwarte markt. Deze twee neushoorns waren allebei een keer beschoten, maar hebben het overleefd. Helaas hebben ze na het schietincident nooit meer gepaard, dus is de populatie niet gegroeid. Na wat baby girafjes, zebra’s, springbokkies enz, kregen we lekker een kopje thee en wat lekkers. Vervolgens gingen we verder naar het noordelijke deel van reservaat. Opzoek naar de leeuwen. De avond ervoor hadden ze de leeuwen pas in het donker gevonden en toen lagen ze te slapen. Dus we hoopten ze met daglicht te treffen en wakker haha. Echt onwijs triest, een van de mannetjes leeuwen is 16. Dit is oud. Het gaat al weken niet goed met hem. Zodra een wild beest, zoals een leeuw of een olifant, niet meer mee kan doen en slecht eet,  zal het sterven door verhongering. Een tergend langzame en wrede dood. Deze oude leeuw ligt dus te verhongeren. Edward wilde hem zeker niet laten zien, omdat het zo’n onwijs zielig gezicht is. Hij vertelde ons ook, dat hij het liefst zijn geweer zou pakken en het dier uit zijn lijden zou willen verlossen, maar dat mag niet. Alles moet natuurlijk gaan, ook de dood. Ergens logisch, maar het voelde wel heel wreed.

Na een klein rondje..... was het opeens zo ver. Daar was de door ons zo gewenste mannetjes leeuw, hij doemde op in het gouden licht van het ondergaande zonnetje.

Samen met zijn leeuwin lag hij heerlijk te chillen. Wat een ongelooflijk pracht beest ❤️.

Onze safari’s zijn nu toch echt compleet: magnificent Seven en een prachtig leeuwenexemplaar.

Na de safari reden we naar een kamp toe. Super leuk. Fakkels, kampvuur, bar en lange tafels. Er werd gitaar en mondharmonica gespeeld. De Stevie Wonder kwam los in Edward 😂😂😂

Een van de rangers is ook kunstenaar. Hij maakt met houtskool de prachtigste tekeningen van de wilde dieren. Ons oog viel direct op een baby zebra. Wat was dat ding mooi. We hebben even staan praten met die gozer en samen nog even drie keer heen en weer gelopen of we het wel moesten kopen 😂. Uiteindelijk toch maar gekocht. Ons eerste kunstwerk in huis.

Na het eten, hadden we een lange rit terug.

Net nog even lekker in bad geweest, ik kon zo naar de sterren kijken. Morgen hebben we weer een rit voor de boeg. We gaan naar Knysna!

1. Cathelijne:
    6 augustus 2019
    Misschien stop ik met jullie blog lezen... ik ben te jaloers!
  2. Natasha:
    7 augustus 2019
    Wooww Tes!! Zo bijzonder allemaal. Kan ook niet wachten om het kunstwerk te zien. :)
  3. Yvonne:
    7 augustus 2019
    Lees met zoveel plezier jullie blog. En sommige stukjes kom ik ook niet meer bij😂
    Zo grappig en droevig schrijf je dan. Van die Lolifant langs je Jeep.
    Maar ook zo hartverscheurend van zo'n oude 16 jarige leeuw.
    En nog 'n wonderlike dag vir more🍀. Geniet die nagrus💖